Nieuws

‘Flyct Letselschade is klaar voor de toekomst’

In augustus 2015 werd bekend gemaakt dat Van Ameyde de aandelen van Korevaar van Dijk Letselschade had overgenomen. Vanaf 1 januari 2016 werd het bureau samengevoegd met Europrotector. Zo ontstond Flyct Letselschade, direct met afstand marktleider in de expertisebranche aan de halende kant. Hoewel het fusieproces nog niet geheel is afgerond, is dit toch een mooi moment om de balans op te maken, vinden algemeen directeur Mark van Dijk en operationeel directeur Tessa ‘s Gravemade.

De twee directeuren weerspiegelen de achtergrond van Flyct. Van Dijk was in 2000 medeoprichter van Korevaar van Dijk Letselschade en ‘s Gravemade komt uit de stal van Europrotector waar ze een kleine tien jaar werkte als letselschade-expert. “Een samengaan van twee bedrijven is een ingrijpend traject, met name voor mensen die erg verknocht waren aan de oude cultuur en identiteit,” aldus ‘s Gravemade. “Het komt dan aan op iemands vermogen en bereidheid om mee te veranderen. Niet iedereen voelt zich thuis in de nieuwe cultuur en dan neem je afscheid van elkaar. Dat is jammer. Er zijn immers goede mensen vertrokken. En gelukkig zijn er ook veel goede nieuwe mensen binnengekomen.”

Het resultaat is een compleet nieuw bedrijf. Van Dijk is er erg enthousiast over: “Je ziet her en der nog wel sporen natuurlijk van Korevaar van Dijk of van Europrotector. En toch is Flyct in alle opzichten een heel ander bedrijf dan de voorgangers. Groter natuurlijk, met een breed dienstenaanbod en met veel mogelijkheden voor mensen om zich te ontwikkelen.”

“Het ontwikkelperspectief dat Flyct haar medewerkers te bieden heeft, is uniek in de branche”
Tessa ‘s Gravemade

Een fusie is hard werken
Het proces van samenvoeging van Korevaar Van Dijk en Europrotector was een intensief traject, aldus Van Dijk. “Het is net als een grote verbouwing van je huis. Soms denk je dan: ‘gaat het allemaal wel lukken?!’ maar uiteindelijk komt het natuurlijk goed. Dan beginnen de mensen het ook te zien. En het resultaat mag er zijn vind ik.”

‘s Gravemade vult aan: “als je je bedenkt wat er de afgelopen periode allemaal is gebeurd! Integratie van ICT-systemen, implementatie van nieuwe werkprocessen, een nieuw salarishuis, het plaatsen van de juiste mensen in de juiste posities. Dat is nogal wat. En de winkel blijft wel open natuurlijk, onze cliënten hebben gewoon elke dag onze hulp nodig, net als altijd. Het was ‘a hell of a job’ en ik ben heel trots dat we het hebben ‘geFLYCT’.” “Er zijn ook fouten gemaakt, dat kun je ook niet uitsluiten,” zegt Van Dijk. “Als we nu terugkijken kunnen we meerdere dingen aanwijzen die beter hadden gekund. Ja, dat is zo. Maar gelukkig geen grote fouten. Ik ben ook trots, vooral omdat veel mensen naast hun normale werk ook veel tijd kwijt waren aan allerlei interne projecten. Iedereen heeft z’n schouders eronder gezet. Echt top.”

Goed werkgeverschap
De arbeidsmarkt van letselschaderegelend personeel is behoorlijk gespannen, dat gaat ook aan Flyct Letselschade niet voorbij. “Ik hoorde laatst van een collega die met zwangerschapsverlof was geweest dat ze tijdens haar verlof drie keer was benaderd door concurrerende kantoren,” aldus Van Dijk. “Maar daar heeft ieder kantoor op dit moment mee te maken. Het is vervelend, maar het zou niet fair zijn om teveel te klagen. Als er een overschot aan goede mensen is, dan hebben werkgevers het voor het kiezen. Nu is het andersom en is het de expert die kan kiezen. Dan komt het aan op wat je als werkgever te bieden hebt.” ‘s Gravemade beaamt dat: “goed werkgeverschap is meer dan een bovengemiddeld salaris en een goede pensioenregeling. Het gaat om het totaalplaatje en de mate waarin dat aansluit bij de wensen en behoeften van de medewerkers. Flyct Letselschade heeft haar arbeidsvoorwaardenpakket goed op orde. Bij een groter bedrijf werken betekent ook dat er vaak méér van je wordt gevraagd dan alleen letselschades regelen. Het vergt afstemming, discipline en de wil om samen te werken en bij te dragen aan de teamgeest. Dat past in onze sector niet bij iedereen. Aan de andere kant, geen ander bedrijf in deze sector kan het ontwikkelingsperspectief bieden dat Flyct kan bieden. Een junior medewerker kan starten bij de afdeling Intake en vervolgens doorstromen naar een functie als behandelaar licht-letsel. Vervolgens kan hij of zij kiezen. Wil je letselschade-expert worden? Dat kan. Wil je je specialiseren in buitenlandschades bij Flyct International? Kan ook. Wil je medische aansprakelijkheid gaan doen bij Flyct Legal? Ja, dat kan ook. Of wil je je op een andere manier ontwikkelen, bijvoorbeeld door teammanager te worden? En daarna misschien directeur, zoals ik. Het kan allemaal. Onze medewerkers kunnen hun eigen pad volgen, afhankelijk van hun competenties en ambities en zich op een gedegen manier ontwikkelen. Dat is toch wel uniek.”

“De fusie was een intensief traject. Iedereen heeft z’n schouders eronder gezet”
Mark van Dijk

Bezetting is op orde
Ondanks de mogelijkheden die Flyct te bieden heeft zijn er de laatste maanden veel medewerkers vertrokken. Ook bekende namen, zowel oud-Korevaar- als Europrotector-mensen. “Het is niet leuk als je bijna iedere vrijdagmiddagborrel afscheid staat te nemen van iemand, ” geeft Mark van Dijk toe. ” Maar daar staat tegenover dat we veel reacties krijgen op de vacatures die we uitzetten en dat daar erg goede kandidaten tussen zitten. De bezetting is op alle afdelingen op orde.” ‘s-Gravemade vult aan: “Ik heb wel eens horen zeggen dat gemiddeld genomen een derde van de mensen vertrekt na een fusie, omdat ze zich niet helemaal kunnen vinden in de nieuwe omgeving. Het is ook een onrustige periode geweest. Nieuwe werkomgeving, nieuwe processen en systemen, deels nieuwe collega’s. Dat is best een snelkookpan. Het is een normale beweging dat je veel mensen hebt zien vertrekken bij Flyct. Daar komen nieuwe mensen voor in de plaats en bestaande medewerkers stromen door. En uiteindelijk zit iedereen weer op de goede plek, of dat nu binnen of buiten Flyct is. In totaal zijn er éénentwintig nieuwe medewerkers gekomen in afgelopen maanden! En nog steeds hebben we vacatures uitstaan, omdat we een situatie van krapte willen voorkomen.”

Toekomstbestendig
Ondanks dat het fusieproces nog niet helemaal is afgerond, met name op ICT-gebied moet er nog één en ander gebeuren, is er toch een nieuwe fase aangebroken. “De organisatie staat als een huis en de sfeer is goed,” aldus ’s-Gravemade. Betekent dat dat het nu rustig wordt bij Flyct? Van Dijk rekent daarop: “Flyct is nu klaar voor de toekomst.”

Dit artikel verscheen op 31 januari 2019 op Letselschade.NU

Maak een afspraak met onze adviseur bij u in de buurt

Neem vrijblijvend 24/7 contact met ons op:

Wij zijn 24/7 voor u telefonisch bereikbaar. U kunt dus ook 's avonds en in het weekend bij ons terecht!

Letselschade opgelopen?

Doe onze test en ontdek of u in aanmerking komt voor schadevergoeding.

Letselschadetest

Wij zijn aangesloten bij het Register Letselschade

Wij zijn aangesloten bij het Register Letselschade